Aktuellt
publicerat: 27 juni, 2026
Trots extremt varmt väder under veckan har 6 stycken djingisungdomar med glatt humör och stor energi jobbat på för att göra vårt område ännu finare. De har lyckats fylla på 10 m³ ny sand i sandlådorna på I-R (gårdarna T och S kommer få sin sand i vecka 28 av nya sommarjobare), rensat bort ekskott vid rabatten vid Vita Huset, skrubbat trappan som var svart i alla hörn, målat alla anslagstavlor på Ilion gårdarna, forslat bort en mängd gamla löv och trädgårdsavfall som låg och skräpade intill bananparken, målat om bastudörren som var full med klotter, skrubbat alla stolarna i vita huset som också fått nya fina vita tassar som skyddar golvet, städat alla skåpen och rensat ut gamla grejer i Vita Husets kök så att allt är fräscht till kommande fester/evenemang ett år framöver.

Ni är värda ännu ett stort tack från föreningens sida och alla boende ska vara stolta över våra fina djingisungdomar!

IMG_3686

IMG_3671

IMG_3666

IMG_3661IMG_3688
publicerat: 27 juni, 2026

Eldningsförbud i Lunds kommun


Från och med 25 juni är det förbjudet att elda i skog och mark i Lunds kommun.

Eldningsförbudet gäller:

  • eldning

  • grillning

  • matlagning

  • bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etcetera)

  • aktiviteter som innefattar användande av spritbrännare, gasolbrännare, pyroteknik eller så kallade heta arbeten i skog och mark

  • grillning på iordningsställda grillplatser

  • grillning på engångsgrillar


Det går bra att grilla med kol/briketter/gas på din egen tomt, så länge du har en grill på ben eller stativ och placerar den på ett jämnt underlag.

Ingen eldning i eldkorgar är tillåten på gårdar under eldningsförbudet.
publicerat: 23 juni, 2026
Vi har satt upp en ny hjärtstartare, utomhus uppe vid stora entrén vid Vita Huset.

Hjärtstartaren som finns i tvättstugan kommer monteras ned i augusti.
publicerat: 21 juni, 2026
Ny sand är beställd till gårdarnas sandlådor. Sanden kommer köras ut av sommarjobbarna under v.26 och v.28. Den befintliga sanden kommer inte att bytas utan den nya sanden kommer läggas uppepå. Därför behöver gårdarna på Iliongränden göra följande inför v. 26 (söndag 21/6) och Uardavägen inför v.28 (söndag 5/7):

1. Samla ihop leksaker och lägg dem UTANFÖR sandlådan. Låt dem ligga där tills er sandlåda är påfylld med ny sand.

2. Kratta igenom sandlådan, ta bort kvistar, löv, kattbajs, annat som inte är sand.

3. Sätt på nät om ni har det på sandlådan så att det inte kommer skräp i sandlådan igen efter ni krattat igenom den.

Sommarjobbarna kommer köra många skottkärror med sand till alla sandlådor på alla gårdar. Om man på gården vill ha ännu mer sand i sandlådan efter det går det bra att ta av överbliven sand, om det blir någon över, under helgen v. 28 (11-12/7). Det kommer finnas en container på Uarda och en på Ilion, i mitten-vändzonerna.

Ett tips när ni rengör sandlådorna ikväll är att ta av den gamla sanden och spara nånstans om ni behöver för att lägga under stenplattor för att stötta upp regntunnor, om ni har tänkt att installera sådana på er gård.
publicerat: 17 juni, 2026
Det har kommit till styrelsens kännedom att personer försökt lura sig in till äldre boende i Lomma genom att utge sig komma från Riksbyggen. Vi vill därför påminna om att styrelsen alltid skickar ut skriftlig information i förväg i postlådorna och informationen läggs också på hemsidan om någon hantverkare eller personal från Riksbyggen eller andra entreprenörer som styrelsen anlitat behöver tillgång till lägenheten. Riksbyggens personal bär alltid ID06, se bild nedan. Om ni är osäkra, släpp inte in personen utan fråga om personen kan legitimera sig med ID bricka, och be personen komma tillbaka vid ett senare tillfälle. Kontakta sen Tina eller styrelsen som kan bekräfta om personen är utskickad av föreningen.

67981304-CA43-41BB-AFF3-6F3F098376FF
publicerat: 17 juni, 2026
Grävning tvärs över cykelbana

På uppdrag av Kraftringen utförs v 25-26 ett grävningsarbete kring G- och H-
gårdarna, i huvudsak på kommunens mark. En elkabel ska grävas ner mellan

Kraftringens nya ”gröna skåp” (placerat vid stora cykelbanan söder om G) och
ett kabelskåp vid F-gården. Kraftringen har fått tillstånd av styrelsen att dra
denna kabel över föreningens mark mot ersättning. Någon inkoppling på
föreningens elnät blir det inte: den nya kabeln kommer att vara helt skild från
vårt nät.

För att nå kabelskåpet och lägga ned kabeln måste en grävning göras tvärs
över GC-vägen mellan H och F. Grävningen är planerad att utföras i mitten av
nästa vecka och innebär att GC-vägen mellan EFGH kommer att vara avstängd
eller svårframkomlig under arbetstid i någon dag. Återasfaltering är planerad
att göras före semestern.

Styrelsen
publicerat: 16 juni, 2026
Värmeprojektet flyter på, värmen ska nu vara inkopplad överallt och vi uppmanar därför alla boende som har värmelement och/eller värmefläktar att lämna tillbaka dessa nu på torsdag 18/6 under Tinas expeditionstid 17.30-19.00.
publicerat: 22 maj, 2026
Vi påminner om reglerna för andrahandsuthyrning; en behöver ansöka till styrelsen om tillstånd för att hyra ut i andra hand, det ska finnas skäl för uthyrningen, godtagbara skäl är t.ex. arbete eller studier på annan ort eller prova på samboskap. Uthyrning enbart av ekonomiska skäl såsom upplåtelse under korta perioder i semestertider är inte ett godtagbart skäl för andrahandsuthyrning.

Läs mer här: andrahandsuthyrning och riktlinjer för upplåtelse av bostadsrätt i andra hand 
publicerat: 21 maj, 2026
Då vattennivåerna är väldigt låga behöver alla hjälpas åt med att spara så mycket på vattnet som möjligt. Förbrukningen av vatten under den senaste månaden har tyvärr inte minskat alls, trots uppmaningar i DK-nytt. Styrelsen har därför tagit beslutet att stänga av  vattenkranarna i cykelförrådet, i biltvätten och att inte tillåta användning av högtryckstvätt. Vi uppmanar alla boenden att inte använda vattenslang och att spara på vatten.
publicerat: 5 maj, 2026
IMG_3589

Var vaksamma om någon ringer upp och erbjuder tjänster eller säger att de ringer på uppdrag av föreningen, vill boka en tid, sälja något eller besöka lägenheten. Föreningen skickar alltid ut skriftlig info innan om entreprenör som föreningen anlitar behöver få tillgång till lägenheten. Vid en felanmälan hör Tina eller vaktmästaren av sig till er först. Hör av er till Tina eller styrelsen om ni får liknande oseriösa samtal.